Digitálne umenie

Dominik Cerny
Digitálne umenie je umelecké dielo, ktoré spája digitálnu technológiu ako základný krok kreatívneho alebo prezentačného procesu. Môžeme teda povedať, že digitálne umenie vytvorilo prepojenie a skúmalo vzájomné funkcie a potenciál medzi umením a technológiou.
Digitálne vizuálne umenie pozostáva buď z 2D vizuálnych informácií zobrazených na elektronickom vizuálnom displeji, alebo z informácií matematicky preložených do 3D informácií, prezeraných cez perspektívu.
Od najjednoduchšej 2D počítačovej grafiky, ktorá odráža ako môžeme kresliť pomocou ceruzky a papiera. Navyše, digitálne umenie môže hostiť nielen vizuálne statické efekty ale aj dynamické, pridávanie zvukov, hudby, prejavov a v neposlednom rade
prinajmenšom predstaviť a spojiť virtuálnu realitu a vône.
Termín digitálne umenie bol prvýkrát použitý na začiatku 80. rokov po vynájdení počítačového programu s názvom AARON, ktorý napísal umelec Harold Cohen.
AARON bol robotický stroj, ktorý spočiatku vytváral originálne abstraktné kresby na listy papiera položené na podlahe.
Ale od 50. rokov 20. storočia veľa umelcov a dizajnérov pracovalo s mechanickými zariadeniami a
analógovými počítačmi spôsobom, ktorý možno považovať za predchodcu práce ranných digitálnych priekopníkov, ktorí nasledovali. Jedným z prvých elektronických diel je „Oscillon 40“ z roku 1952.
Umelec Ben Laposky (USA), matematik a programátor, na to použil osciloskop,
manipuloval s elektronickými vlnami, ktoré sa objavili na malej fluorescenčnej obrazovke. Vygenerované  vlny sa pohybovali na displeji v nekonečnom rytme a nebol žiadny spôsob zaznamenávania týchto pohybov na papier. Bolo to len vďaka dlhej expozícii
fotografií, na ktorých umelec dokázal zaznamenať tieto pohyby, čo nám umožnilo ich vidieť o desaťročia neskôr.
Laposky fotografoval množstvo rôznych kombinácií týchto vĺn a nazval svoje obrazy
„Oscilóny“. Najstaršie fotografie boli čiernobiele, ale v neskorších rokoch umelec používal špeciálne filtre na vytváranie pôsobivých farebných obrázkov, ako napríklad „Oscillon 520“. Laposký spolu s ďalším matematikom z Nemecka, Manfredom Frankom, mali najväčší dopad na rozvoj digitálneho umenia.
Je smiešne povedať, že môžeme predpokladať, že digitálne umenie, pomerne často citované ako počítačové umenie, prinieslo život desaťročia pred tým, čo klasifikujeme ako počítače...
Výsledky boli ohromujúce už od začiatku. Umenie bolo celkom inou formou vyjadrenia oveľa viac ako použitie jeho pôvodných nástrojov...kefy na plátno, dláta na sochu alebo
ľudský hlas pre text v piesni.
Digitálne umenie sa rýchlo zmenilo na pohyb, ktorý ako kŕdeľ vtákov strieda náhle zmeny, priebeh s opätovnými stretnutiami, v jedinej zjavnej poruche, ktorá vôbec nie je poruchou, pohyb v a
kohézne skupiny, čerpajúce lymfu zo sily všetkých jej zložiek. Zrodilo sa hudobné umenie, digitálne umenie, dimenzie sa spájajú so zvukmi a efektmi generovanými počítačom, ale vždy pod šikovným umeleckým vedením.
2D, 3D, 5D a ďalšie, zvuky a vibrácie, pixely a optické perá, skenery a rendery
vždy hľadajú spoločnú líniu konania bez akejkoľvek záťaže, akýchkoľvek obmedzení.
Chceli by sme sa poďakovať následujúcim technikom, ktorí spolupracovali na vývoji stránok LRHJ, a.s. : Samuel Kovár, Luca Vizzi, Barbora Gajdošová, and BigWay.sk
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram